02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

7 جاذبه گردشگری نزدیک به حرم

28 شهریور ، 1403
راز آسمان پایتخت

7 جاذبه گردشگری نزدیک حرم در تور مشهد

زیارت اصلی‌ترین دلیل سفر به مشهد است اما بسیاری از مسافران و زائران دوست دارند برخی از ساعات روز را به بازدید از آثار تاریخی و 7 جاذبه گردشگری نزدیک به حرم و جاذبه‌های فرهنگی و تفریحی این شهر زیبا و کهن اختصاص دهند. برای این دسته از زائران نزدیک بودن جاذبه گردشگری به حرم یا هتل محل اقامت یک مزیت و دلیل انتخاب آن جاذبه برای بازدید محسوب می‌شود. در این مقاله به معرفی جاذبه‌های گردشگری نزدیک حرم در تور مشهد پرداخته‌ایم. شاید بتوان آرامگاه نادر شاه افشار را معروف‌ترین جاذبه گردشگری مشهد دانست. این آرامگاه با مجسمه معروف نادر سوار بر اسب، همیشه مکان مناسبی برای داشتن یک عکس یادگاری از تور مشهد است.

البته این مکان را نباید فقط یک آرامگاه و بنای یادبود برای یکی از مقدرترین شاهان ایران دانست. این بنا که یک اثر خاص معماری ایرانی نیز محسوب می‌شود، دارای دو تالار موزه بوده و در این تالارها ادوات جنگی و سلاح‌های مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی از جمله افشاریه نگهداری می‌شود. نزدیکی این مکان تاریخی به حرم مطهر باعث شده است که موزه آرامگاه نادر به یکی از پربازدیدترین موزه‌های مشهد بدل شود. زائران و مسافران مشهد با یک پیاده روی زیر 10 دقیقه می‌توانند به این جاذبه گردشگری مشهد مقدس دسترسی داشته باشند.

mashhad

موزه آستان قدس رضوی در نزدیکی حرم

کسانی که از موزه گردی و دیدن آثار تاریخی لذت می‌برند، می‌توانند در تور مشهد از یکی از بزرگترین موزه‌های این شهر نیز بازدید کنند. موزه آستان قدس رضوی شامل گنجینه‌هایی بی نظیر و غنی از آثار تاریخی و اشیای قدیمی است که در بخش‌های مختلف این مکان طبقه بندی شده‌اند. از بخش‌های مختلف و جذاب این موزه می‌توان به موزه تمبر، موزه فرش، موزه سکه‌های تاریخی، موزه اسکناس، موزه هنرهای تجسمی، موزه قرآن، موزه استاد فرشچیان و موزه مردم شناسی اشاره کرد. هر کدام از این بخش‌ها می‌توانند به عنوان یک موزه مستقل ساعت‌ها شما را مشغول به خود کنند. 
علاوه بر این، در بخشی از موزه آستان قدس رضوی، تاریخچه ساخت حرم و اشیای مربوط به دوره‌های مختلف مرتبط با حرم مطهر نیز گردآوری و در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. این موزه در صحن کوثر حرم قرار گرفته است و هر روزه از ساعت 8 الی 18 باز است.

mashhad

 بازار رضا برای خرید سوغاتی در تور مشهد

اگرچه مشهد نیز همانند بیشتر کلانشهرهای مدرن ایران دارای چندین مرکز خرد مجهز است اما هنوز هم نزدیکترین بازار به حرم و بهترین بازار مشهد برای خرید سوغاتی، بازار رضا است. این بازار از دیرباز زائران را به سمت خود جذب کرده است و امروزه نیز کمتر مسافر مشهدی وجود دارد که از این بازار دیدن نکرده باشد. مغازه‌ها و حجره‌های این بازار تمام نیازهای زائران را به فروش می‌رسانند. در بازار رضا از زعفران و پوشاک گرفته تا  جانماز، انگشتر و تسبیح به فروش می‌رسد. حتی انگشترهای زیبا و انواع خوارکی‌های خوشمزه مشهد نیز به وفور در این بازار سرپوشیده قابل خرید است

بازار رضا نزدیک ورودی باب الرضای حرم قرار گرفته و این بازار دو طبقه سنتی هر روزه از ساعت 8 تا 22 باز است.

mashhad

مسجد تاریخی و کتابخانه گوهرشاد

مسجد گوهرشاد بدون شک یکی از زیباترین مساجد دوره تیموری و از جمله مساجدی است که می‌تواند نماینده معماری ایرانی اسلامی باشد. این مسجد در عین حال که یک اثر شدیدا هنری است، دارای عظمت خاصی نیز هست که در همان نگاه اول مشخص می‌شود. علاوه بر این، طرح‌های به کار گرفته در قسمت‌های مختلف مسجد طوری است که حس معنوی فوق العاده‌ای را نیز به بازدید کننده منتقل می‌کند.

این مسجد تاریخی دارای یک کتابخانه بسیار قدیمی و تاریخی است که بسیاری از کتب قدیمی و دست نویس را نیز در این کتابخانه می‌توان پیدا کرد. این مسجد از جمله جاهای دیدنی نزدیک حرم در تور مشهد با قطار است که هر علاقمند به تاریخ و فرهنگ را به سوی خود می‌کشد.

mashhad

مقبره دانشمند بزرگ، شیخ بهایی

کمتر کسی است که دانشمند بزرگ ایرانی دوره صفویه را نشناسد. دانشمندی که اختراع‌های زیادی را به او نسبت داده‌اند و نقش زیادی در دولت صفوی و رشد و توسعه شهری اصفهان داشته است. مقبره این دانشمند فرزانه و آرامگاه وی در مشهد و در نزدیکی حرم امام رضا (ع) قرار دارد و هر روزه مورد بازدید بسیاری از گردشگران و زائران این شهر قرار می‌گیرد. از زیبایی‌های مقبره شیخ بهایی می‌توان به آیینه کاری‌های خاص آن اشاره کرد که تقریبا تمام فضای مقبره را در برگرفته است. همچنین کتیبه‌های خوشنویسی این مکان نیز از جمله آثار خاص هنری است که نمونه آن را ممکن است در جای دیگری ندیده باشید.

مقبره شیخ بهایی حدود 6 دقیقه پیاده روی با حرم فاصله دارد و در تمام طول روز در تور مشهد می‌توان از این مقبره خاص بازدید کرد.

mashhad

حمام مهدی قلی بیگ و موزه مردم شناسی مشهد

حمام‌های سنتی در بسیاری از شهرهای ایران به موزه مردم شناسی تبدیل شده‌اند و حمام مهدی قلی بیگ مشهد نیز سال‌ها است که به عنوان موزه مردم شناسی مشهد و استان خراسان رضوی فعالیت می‌کند. قدمت این حمام به دوره صفویه می‌رسد ولی به قدری سالم و زیبا باقی مانده است که از دیدن آن حیران خواهید شد. تقریبا تمام قسسمت‌های حمام به موزه تبدیل شده است و انواع وسایل حمام، وسایل قهوه خانه‌ای، البسه قدیمی و ادوات کاری را در این موزه می‌توان مشاهده کرد.

موزه مردم شناسی مشهد فاصله چندانی با ورودی باب الجواد ندارد و به آسانی از حرم قابل دسترسی است.

mashhad

کلیسای مسروپ مقدس

شاید بسیاری از گردشگران تور مشهد از وجود کلیسا در نزدیکی حرم تعجب کنند ولی کلیسای کوچک و تاریخی مسروپ مقدس در شهر مشهد قرار گرفته و به عنوان یکی از جاهای دیدنی نزدیک حرم قابل بازدید است.این کلیسای ساده و سفید دو گنبد و یک صلیب داشته و در دهه‌های گذشته محل عبادت مسیحیان بوده است. اما امروزه فقط به عنوان یک اثر تاریخی که دارای کتابخانه بسیار غنی نیز هست، مورد بازدید قرار می‌گیرد.

mashhad

بیشتر این کتاب‌ها به زبان‌های روسی و ارمنی نوشته شده‌اند و حتی کتاب‌های چاپ سنگی را نیز در این کلیسا می‌توان یافت. بازدید از این کلیسا در تور مشهد رایگان است و همه روز تا ساعت 18 می توان از این کلیسا دیدن کرد. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ