02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

مسجد هوکورو میسکی مالدیو

25 مهر ، 1403
راز آسمان پایتخت

بهترین زمان برای بازدید از مسجد هوکورو میسکی

درست است که تمام گردشگران تور مالدیو، این مجمع‌الجزیره را به سواحل شنی و تفریحات آبی آن می‌شناسند، اما در دل این جزایر، بناهای تاریخی و دیدنی نیز کم نیستند. برای آن‌دسته از گردشگران تور مالدیو علاقه‌ مند به تاریخ، مسجد هوکورو میسکی مالدیو (Hukuru Miskiy) یا همان "مسجد جمعه مالدیو" می‌تواند گزینه بسیار جذابی باشد. این مسجد با معماری زیبا، به‌عنوان نمادی از هنر معماری سنتی مالدیو و فرهنگ بومی مسلمانان این مجمع‌الجزایر شناخته می‌شود. در این مطلب به بررسی تاریخچه این مسجد و نحوه دسترسی به آن در تور مالدیو خواهیم پرداخت.

میسکی

فصل پاییز و زمستان، با توجه به کاهش حجم مسافران و گردشگران تور لوکس مالدیو، می‌توان با خیالی آسوده‌تر و به‌دور از هیاهو از زیبایی‌های این مجمع‌الجزیره، به‌خصوص شهر مالی بازدید کرد. همچنین در فصل پاییز دیگر خبری از روزهای گرم و دمای بالای هوا نیست. شرایط جوی متعادل‌تر است و در طول روز دیگر گرما به اندازه تابستان اذیت‌کننده نخواهد بود. علاوه براین، قیمت تور مالدیو در پاییز نیز معمولا پایین‌تر و معقول‌تر خواهد بود. در واقع در فصل پاییز، قیمت هتل‌ها و تفریحات آبی به مراتب پایین‌تر خواهد بود و سفر در این فصل به مالدیو می‌تواند در نهایت صرفه‌جویی و به شکل اقتصادی انجام شود.

میسکی

قدمت و تاریخچه مسجد هوکورو میسکی

این مسجد را می‌توان قدیمی‌ترین مسجد شهر ماله معرفی کرد. در واقع بنای این سازه در سال 1658 میلادی به عنوان یکی از مراکز مهم عبارت و نیایش مسلمانان محلی ساخته شد. در آن زمان، اسلام به‌عنوان دین رسمی مجمع‌الجزایر مالدیو شناخته می‌شد و ردپای فرهنگ و تمدن اسلامی را در معماری آن دوران می‌توان به‌خوبی حس کرد. ساخت این مسجد با استفاده از سنگ‌های مرجانی انجام شده که در آن زمان یک عنصر مهم معماری در منطقه بود و به زیبایی حکاکی‌های هنری روی دیوارهای مرجانی تزئین شد. مسجد هوکورو میسکی به‌خوبی منعکس‌کننده تأثیرات فرهنگی و معماری اسلامی است و نشان‌دهنده نفوذ اسلام در زندگی مردم مالدیو در آن دوران است.

این مسجد را یکی از گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی مالدیو می‌توان دانست. در واقع قدمت این سازه می‌تواند به عنوان میراثی برای نسل آینده نیز باشد. حتی افراد غیرمسلمان نیز در بازدید از این مسجد قدیمی نیز جذب آن می‌شوند. در واقع با ورود به این مسجد، می‌توان وارد فضا و دنیای منحصر به‌فردی شد. تلاقی فرهنگ، تاریخ، هنر و مذهب با یکدیگر می‌تواند تصاویر به‌یادماندنی زیادی را در ذهن گردشگران تور مالدیو به یادگار بگذارد. 

میسکی

مسجد هوروکو میسکی، هویت مسلمانان مالدیو

به لطف وجود این مسجد در شهر ماله، مناسبت‌های خاص و مراسم‌های بزرگ مذهبی با شور و حرارت زیادی در آن برگزار می‌شود. در واقع این مسجد باورهای مذهبی و دینی مسلمانان مالدیوی را کماکان زنده نگه می‌دارد. نماز جمعه شهر ماله و مناسبت‌های خاص مانند عید فطر و قربان نیز در این مسجد با شکوه هرچه تمام‌ برگزار می‌شود. در واقع گردشگران تور مالدیو، با وجود این مسجد، شاهد ایجاد فضایی عرفانی درست در دل این شهر هستند. این مسجد میراث معنوی مسلمانان مالدیو است و می‌تواند به خوبی باورهای مذهبی و دینی مسلمانان این منطقه را زنده نگه دارد و به نسل بعدی نیز منتقل کند.


میسکی

ویژگی‌های ظاهری مسجد هوروکو میسکی

در نگاه اول، مناره این مسجد توجه گردشگران تور مالدیو را به خود جلب خواهد کرد. این مناره در دهه 1670 و پس از اتمام طراحی ساختمان اصلی اضافه‌ شده‌است. زیبایی‌های معماری و ظرافت‌های طراحی این سازه کم نیستند. فضای داخلی مسجد، مانند دیگر مساجد باشکوه مسلمانان، دارای کنده‌کاری‌های تزئینی از جنس چوب است. در واقع فضای داخلی این مسجد نیز به‌اندازه ظاهر جذاب آن، می‌تواند افراد را مسحور خود کند. دیوارهای مرجانی سفید مسجد نیز در بخش خارجی، با هنرمندی تمام حکاکی شده‌اند. دیوارنگارهای مذهبی با محتوای آیات قرآن و طرح‌های سنتی، نشان از معماری این سازه توسط معمارها و هنرمند چیره‌دست آن زمان دارد.

میسکی

جاذبه‌های نزدیک به مسجد هوکورو میسکی

در کنار بازدید از مسجد هوکورو میسکی، گردشگران تور مالدیو می‌توانند از دیگر بناهای جذاب و دیدنی شهر ماله بازدید کنند؛ در واقع این مسجد به دلیل موقعیت خاص و مرکزی آن در شهر، دسترسی آسانی به دیگر بناهای تاریخی و دیدنی شهر ماله ایجاد می‌کند. بنابراین به گردشگران تور مالدیو توصیه می‌شود در کنار بازدید از این مسجد، از موزه مالدیو در فاصله حدود 250 متری، بازار محلی ماله و بازار بزرگ ماهی در فاصله حدود 400 متری این مسجد بازدید کنند. همچنین مرکز تجاری اس تی او (S.T.O) نیز در فاصله حدود 350 متری این بنای تاریخی می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید و فروشگاه‌گردی گردشگران تور مالدیو باشد.

میسکی

سخن آخر

در نهایت می‌توان گفت که مسجد هوکورو میسکی، علاوه بر اهمیت تاریخی و مذهبی، همچنان با وجود معماری زیبا و بی‌نظیر خود، می‌تواند گردشگران زیادی را ترغیب کند تا از این جاذبه دیدنی و دیگر مکان‌های دیدنی شهر ماله و مجمع‌الجزایر تور مالدیو بازدید کنند. بازدید از این مکان مذهبی، در عین ایجاد آشنایی با هنر اسلامی و معماری قرن هفدهم میلادی، می‌تواند از فرصتی منحصر به‌فرد برای گردشگران باشد تا به عمق تاریخ و فرهنگ مالدیو نفوذ کنند. گردشگران تور مالدیو می‌توانند ضمن مشاهده این جزئیات هنری و تاریخی، به درک عمیق‌تری از تأثیرات اسلام بر جامعه مالدیو برسند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ